Kontakta mig
Under Förvärv ser du vilket innehåll som drivit trafik

URL Builder – ett måste i varje marknadsförares verktygslåda!

24 augusti 2016 |


Google Analytics är ett utmärkt analysverktyg för att på ett och samma ställe få överblick av trafiken till er webbplats. För att kunna spåra annonser, enskilda inlägg i sociala medier och nyhetsbrev använder du även URL Builder – verktyget alla marknadsförare bör använda för att veta vad som fungerar bäst. Läs vår guide och börja idag!

Alla vi som jobbar med marknadsföring vill självklart hela tiden förbättra och spetsa till våra annonser och vårt innehåll, för att få bästa möjliga effekt av det vi gör. Det finns ett kostnadsfritt verktyg du kan och SKA använda om du vill kunna se mer specifika källor som er trafik kommer ifrån och det är Google Analytics URL Builder. Detta kallas även att jobba med UTM-taggning,

Vi rekommenderar Googles eget verktyg, då du kan tagga upp just enskilda annonser, bilder och länkar. Raven’s URL Builder for GA har inte den möjligheten längre utan du kan bara tagga upp och spåra vilken kampanj, nyhetsbrev osv som genererat trafik. Oftast vill man ha mer detaljerad information än så.

Så här fungerar URL Builder

En UTM-tagg är helt enkelt en URL som byggs på URL:en till den sida du vill länka till utifrån olika parametrar du skriver in. En unik URL skapas vilken innehåller information om en enskild annons eller artikel från en specifik kanal. Det är denna länk du ska använda när du lägger upp annonser eller inlägg i sociala medier. För e-postutskick ska du skapa en egen URl och tagga upp vartenda objekt i utskicket där du har en länk, inklusive logotypes och bilder.

Tänk på att länkar som ska synas, till exempel i sociala medier, behöver du förkorta eftersom URL:en blir väldigt lång, Så om du inte redan använder URL Shorteners som Bitly så är det dags nu.

Låter det jobbigt? Det blir en vanesak och det är väl värt mödan – vi lovar. Gör det till en rutin att göra detta med alla länkar i ert marknadsföringsmaterial. Du kommer att kunna få ut så mycket mer intressant information från Google Analytics!

Guide till parametrarna i URL Builder

Webbplatsens adress *
Här börjar du med att skriva in URL/webbadress till målsidan du vill länka till. Exempel: https://www.seodesign.se/url-builder-ett-maste-i-varje-marknadsforares-verktygslada
Sedan kommer vi till själva parametrarna som ska särskilja olika objekt och kanaler i den URL du ska använda.

Kampanjkälla * (hänvisning, google, citysearch, newsletter4)
Här anger du vilken kanal eller plattform du publicerar länken i. Exempelvis plattform för dina annonser, social kanal, nyhetsbrev eller annan form av utskick.

Kampanjmedium * (marknadsföringsmedium: cpc, banner, email)
Vilken typ av media använder du? För annonser anger du cpc eller banner beroende på typ av annons, för inlägg i sociala medier anger du social och för e-postutskick email.

Kampanjterm * (identifiera de betalda sökorden)
Som rubriken anger – sökorden om det är en annons.

Kampanjinnehåll * (används för att skilja annonser åt)
Här särskiljer du olika annonser på samma plattform eller olika objekt i ett nyhetsbrev.

Kampanjens namn * (produkt, reklamkod eller slogan)
Är det en kampanj skriver du in kampanjens namn. Är det en artikel skriver du in artikelns namn, en fras eller en kort sammanfattning – det viktiga är att du förstår vad det härleder till. Är det en återkommande kampanj eller ett tema är det viktigt att du är konsekvent med denna beskrivning.

Praktiska exempel på hur du använder parametrarna

Vårt förslag är att du skapar en liten manual med rutiner för hur du benämner objekt i parametrarna för vardera kanal som ni ska använda UTM-taggar i. Då jobbar du mer effektivt och alla på företaget gör likadant,, samt att du  får säkrare data i Analytics. Använd alltid små bokstäver och ha alltid samma namn på ett återkommande objekt i nyhetsbrevet. Exempelvis, skriv inte ”nyhet” ena gången och ”artikel” andra gången. Eller om ni har flera logos i brevet, döp dem till logo 1 och logo 2 i manualen.

Exempel: Skapa en länk för en annons

Webbplatsens adress *
Landningsidan för annonsen, skriv in URL

Kampanjkälla *
Plattformen för annonsen. Exempel:
facebook

Kampanjmedium *
Typ av annons, i detta exmpel en facebookannons där du betalar per klick:
cpc

Kampanjterm *
Sökorden för annonser, exempel:
skorea, sandaler, billiga sandaler

Kampanjinnehåll *
För att särskilja annonser, i detta exempel när du valt en så kallad ”carousel-annons med flera bilder.
annons 1

Kampanjens namn *
Kampanjens namn. Exempel:
vårrea april skor

Exempel: Skapa länkar för sociala medier

Webbplatsens adress *
URL för inläggets landningssida, exempelvis en artikel på er webb.

Kampanjkälla *
Vi fortsätter ta Facebook som exempel:
facebook

Kampanjmedium *
social

Kampanjterm *
Inte nödvändigt för detta exempel

Kampanjinnehåll *
Inte nödvändigt för detta exempel

Kampanjens namn *
Beskrivning av inlägget, exempel:
artikel om url builder

Exempel: Skapa länkar för nyhetsbrev

Webbplatsens adress *
URL för inläggets landningssida, exempelvis en artikel på er webb.

Kampanjkälla *
newsletter

Kampanjmedium *
email

Kampanjterm *
Inte nödvändigt för detta exempel

Kampanjinnehåll *
För att särskilja vilket objekt i nyhetsbrevet mottagaren har klickat på. Några exempel nedan:
logo 1
bild nyhet 1
länk nyhet 1

Kampanjens namn *
Beskrivning av vilket nyhetsbrev det gäller, exempel:
nyhetsbrev 12 augusti

Om det är ett utskick i en kampanj skriver du givetvis kampanjens namn också. Exempel: vårrea skor utskick 1

Här ser du resultatet i Google Analytics

När du jobbat med detta ett tag och vill börja se vilket innehåll och vilka kanaler som driver trafik, tittar du under ”Förvärv” där det finns en del intressant data att fördjupa sig i.

Förvärv i Google Analytics

 

Hoppas du är med på hur URL Builder fungerar och varför du bör använda UTM-taggar om du vill få ut bra analyser! Du är varmt välkommen att kontakta oss om ni behöver hjälp att få ut maximalt av era rapporter i Google Analytics!


24 augusti 2016





Relaterade Inlägg

Hur mäter man SEO?

Hur mäter man egentligen framgång online och vad innebär lyckad SEO? Många v...

28 oktober 2016