Kontakta mig
SEO-trender 2018

SEO och digital strategi 2018 – viktigaste trenderna

16 januari 2018 |


Hur ska vi synas på Google och andra sökmotorer samt nå potentiella kunder 2018? Vilken strategi bör man ha för att dra så mycket relevant trafik som möjligt? Här kommer trendspaning och tips från coachen, vår SEO-expert Per!

För att förstå vad som gäller i år, börjar vi med en tillbakablick på förra året:

Vad hände inom SEO 2017?

Inför 2017 förutspådde SEO DESIGN att bra organisk synlighet på Google bland annat skulle kräva:

  1. Content: Innehåll som ger svar på frågor, har ett syfte, uppfyller behoven för målgruppen och är bättre än konkurrenternas. Google blir allt bättre på att förstå syften och dessutom tolka användaren utifrån historik. För övrigt såg vi att röstsökningar troligtvis skulle bli allt större.
  2. Exponeringsstrategi: Externa länkar kommer fortfarande att vara en viktig faktor, framförallt vid många kommersiella sökfraser.
  3. Skärmanpassad design: Layout som anpassar sig efter användarens skärmstorlek och fungerar lika bra på mobil som på desktop.
  4. Prestanda: Så låga laddningstider som möjligt.
  5. Användarupplevelser: Enkelhet att navigera på webbplatsen, hitta innehåll och tydliga uppmaningar för att slutföra mål.
  6. Säkerhet: Krypterad kommunikation mellan webbservern och klienten med SSL och kontinuerliga uppdateringar av plattform, plugins o.s.v. för att minska riskerna att få webbplatsen hackad.
  7. Schema markup: Innehåll struktureras med mikrodata i största möjliga mån för att möjliggöra avancerade utdrag i sökresultat samt för att hjälpa sökmotorerna att tolka innehållet på sidor.

Content – rank brain, AI och röstsökningar

Har du googlat mycket under 2017 har du säkerligen också märkt av hur sökresultaten anpassat sig mer och mer efter din egna sökhistorik och det Google känner till om dig. I stor utsträckning använder Google numer maskininlärning och artificiell intelligens för att t.ex. försöka avgöra vad deras användare har för avsikt med sökningen. Organisk ranking har övergått till en dynamik mellan innehåll/relevans och användaravsikt. Under 2017 har vi sett många förändringar i Googles sökresultat där artificiell intelligens tagit en större plats.

I maj 2017 hävdade Google att 20 % av alla sökningar via deras mobilapp och Android-enhet är röstsök. Med smarta högtalare dessutom, som Google Home och Amazon Echo, kommer röstsökningar garanterat bli ännu större framöver och ställa mer krav på optimering för röstsök.

Under 2017 har vi sett många förändringar i Googles sökresultat där artificiell intelligens tagit en större plats.

Skärmanpassad design och mobile first

Responsiva webbplatser har lägre avvisningsfrekvens och besökare som stannar längre på sidorna. Detta sänder signaler om att webbplatsen har ett högt användarvärde och är därför en viktig faktor för SEO. Dessutom är mobilanpassning en rankingfaktor och Google började även testa sitt mobile first-index, det vill säga att indexera mobilversionen av webbplatser i första hand. Vi har dessutom det faktum att mer än hälften av sökningar nu kommer från mobil.

Webbplatsens prestanda

Prestanda och laddningstider är inte bara viktigt för användarupplevelsen, utan har även blivit en rankingfaktor.

Användarupplevelser

Förutom att design och prestanda är viktigt har vi under året fått se flera uppdateringar från Google som berör användbarhet, exempelvis en uppdatering för att straffa webbsidor med påträngande popup:s för mobilanvändare.

Säkerhet – HTTPS allt viktigare

Bland annat har en uppdatering gjorts i Google Chrome som gör att webbläsaren varnar när webbsidor inte är krypterade med HTTPS. Google har även under en tid använt HTTPS som en rankingsignal.

Featured snippets

Googles så kallade Featured snippets visades i sökresultat i märkbart större utsträckning under 2017 än tidigare. Du har kanske sett en faktaruta med svar på sökfrågan överst i sökresultatet några gånger? Olika undersökningar visade att mellan ca 12 – 30 % av sökresultaten på testade sökfrågor på Google innehöll en Featured snippet. Featured snippets kan driva en del trafik, vilket också gjort att fler och fler intresserat sig för att få sin webbplats presenterad i Featured snippets. Detta är något man delvis kan öka chanserna för med hjälp av Schema markup.

Ska man ha en AMP-version av sin webbplats?

Under 2017 fortsatte Google att utveckla sitt AMP-projekt (Accelerated Mobile Pages) samtidigt som allt fler webbplatser började hoppa på tåget och implementera AMP-versioner av sina mobilsidor. Många i SEO-branschen riktar fortfarande mycket kritik till AMP-projektet och det kan finnas skäl till att avvakta med AMP-tekniken.

 

Trendspaning: SEO och digital strategi 2018

Trenden de senaste åren är att SEO kräver mer och mer jobb med både teknik och innehåll. Det ska gå snabbare och snabbare, optimeras för fler enheter och innehållstyper, högre säkerhet och fokus på personlig integritet – samtidigt som Google har blivit bättre på att tolka innehåll, vilket bidrar till högre krav på t.ex. vass struktur och texter.

Sökresultat kan variera mellan branscher

Googles sökresultat skiljer sig numer från bransch till bransch och sökfras till sökfras. Olika branscher kan ha egna individuella rankingfaktorer och en rankingfaktor kan spela större roll i en bransch än en annan. Trenden pekar på att det blir allt viktigare att undersöka sökbeteende och sökresultat för varje specifik sökfras och bransch för att se vad Google prioriterar och göra det bättre än konkurrenterna.

Det blir allt viktigare att undersöka sökbeteende och sökresultat för varje specifik sökfras och bransch.

Jobba med sökfraser utifrån nivåer i kundens process

Om man bortser från det vi redan vet med exempelvis ökad prestanda och skärmanpassning tror vi att det kan bli värdefullt att investera tid och pengar i rätt innehåll. Er sökordsanalys bör innehålla sökfraser som täcker upp användare som befinner sig i olika nivåer i en köpprocess (exempelvis enligt ramverket STDC, See-Think-Do-Care), allt från breda sökfraser till rena fråge- eller problemsökningar. Utmaningen blir sedan att sätta upp en strategi för att producera värdefullt innehåll kring sökfraserna. I början av 2018 släpper Google en ny version av Search Console där man kommer kunna analysera sökdata från hela 16 månader tillbaka i tiden. En smart strategi är och blir att kombinera sökdata i Search Console med data från exempelvis Google Analytics för att identifiera sökfraser och landningssidor med förbättringspotential, vilket ofta kan vara en guldgruva genom att med små förbättringar och justeringar få mer organisk trafik till webbplatsen.

Googles mobile first-index

Nu är det helt nödvändigt att ha en mobilvänlig webbplats. Under 2018 rullar Google ut sin mobile first-indexering, vilket innebär primär genomsökning och ranking av webbplatser baseras på mobilversionen.

SEO – prioritera detta i din strategi

Exakt vad Google ytterligare kommer att hitta på under 2018 är svårt att förutspå. Oavsett vilka förändringar Google kommer att göra kan vi vara säkra på att det kommer att bli allt viktigare med framförallt:

  • Prestanda (faster is better)
  • Säkerhet
  • Skärmanpassning
  • Schema markup – ha en strategi
  • Användarupplevelsen i alla avseenden

GDPR – alla företag måste ha en strategi 2018

Under 2017 började vi för övrigt sätta oss in i GDPR, som rullas ut i maj och som ersätter nuvarande personuppgiftslag. Nu är det 2018 och ett fåtal månader kvar – GDPR är något alla vi företag måste förhålla oss till och vara förberedda på snarast. Mer om detta i en kommande artikel!

Har du frågor eller behöver hjälp med din SEO 2018?

Tveka inte att kontakta oss!


16 januari 2018