Kontakta mig
Proteinbolagets grundare Mårten och Adam

Proteinbolaget växer så det knakar

10 januari 2017 |


Vi har de senaste två åren haft glädjen att arbeta med Proteinbolaget, det snabbväxande kosttillskottsföretaget med säte i Karlskoga och som startade sin verksamhet i en studentlägenhet för fyra år sedan. Idag är Proteinbolaget en framgångsrik e-handel med omsättning på 12 miljoner och inom en femårsperiod räknar bolaget med att mångdubbla omsättningen.

Proteinbolaget säljer kosttillskott, kläder och tillbehör för träning. Förutom ett brett utbud av märken har de även utvecklat sitt eget varumärke GAAM Nutrition med svensktillverkade kosttillskott.

 

137% ökad intäkt fick Proteinbolaget från organisk trafik under Q4 2016 jämfört med samma period 2015

På SEO DESIGN har vi med stor glädje kunnat följa Proteinbolagets fina resultat. För Q4 2016 kunde vi konstatera följande för organisk trafik jämfört med samma period 2015:

  • 98% fler sessioner
  • 55% minskad avvisningsfrekvens och 24% ökad konverteringsfrekvens
  • 145% fler transaktioner
  • 137% ökad intäkt

Så här i januari när alla nyårslöften ska infrias, är det extra fart i tränings- och kosttillskottsbranschen.

– ”Ja, det är helt galet mycket försäljning online”, bekräftar Mårten Åkeson som är VD. ”Men det är superkul verkligen!”

SEO och Google AdWords viktig intäktskälla för e-handeln

Företaget drivs av Mårten Åkeson och Adam Gillberg, två unga men drivna entreprenörer som arbetar hårt för framgång i en bransch med hård konkurrens. Proteinbolaget satsar självklart en hel del på målmedveten marknadsföring och kommunikation.

– ”Vi kör Google AdWords, sociala medier, remarketing, nyhetsbrev och sms bland annat. Men det gäller att sätta upp och planera fram en riktigt bra marknadsplan som hela ens team jobbar efter.”

SEM (Search Engine Marketing som exempelvis Google AdWords) och SEO är två väldigt stora intäktskällor för Proteinbolagets e-handel. För cirka två år sedan kom de i kontakt med SEO DESIGN och under dessa års samarbete har bolaget gått från en omsättning på 5,6 miljoner till 12 miljoner.

När vi gick in i vårt avtal med SEO DESIGN beslutade vi oss för att ge SEO en ärlig chans och jag är nöjd med resultatet vi fått!

– ”Vi började med AdWords tidigt och har självklart utvecklats även här under åren och idag byggt upp ett väldigt välpresterande konto tillsammans med SEO DESIGN”, berättar Mårten. ”När det gäller SEO så var vi inte lika snabba. Jag skulle säga att vi började med SEO först när vi blev kunder hos SEO DESIGN. Innan dess hade vi en byrå som vi betalade ytterst lite och som heller inte gjorde så mycket. Men när vi gick in i vårt avtal med SEO DESIGN beslutade vi oss för att ge SEO en ärlig chans och jag är nöjd med resultatet vi fått!”

– ”Vi har fått jättefina effekter av SEM och SEO. Särskilt nu i slutet av 2016 då vårt löpande SEO-arbete under dessa två år verkligen gett effekt.”

Mårten och Adam sätter alltid höga mål.

– ”Om vi har ett mål att omsätta exempelvis 8 miljoner via AdWords så ökar vi den alltid med 20% för att inte riskera att tappa tillväxttakten, utan istället kanske vara nöjda om vi i alla fall kommer 10% över de 8 miljonerna.”

Proteinbolaget uttryckte från start tydligt att man ville ha täta uppföljningar och statistik på hur det löpande arbete med SEM och SEO går.

– ”Tillsammans har vi lyckats hålla en bra kontakt även fast vi sitter 25 mil från varandra”, tycker Mårten. ”Ibland kör vi avstämningar via Skype, ibland kommer SEO DESIGN till vårt kontor i Karlskoga och ibland besöker vi dem i Göteborg. Vi får också hela tiden månadsrapporter på hur arbetet går och hur vi utvecklas.”

Intresse för gymträning och företagande kombineras

Mårten och Adam är uppvuxna i Karlskoga men vid 15 respektive 16 års ålder flyttade killarna hemifrån för att plugga flygteknik i Västerås. Det var brist på flygtekniker så framtidsutsikterna såg mycket ljusa ut. Planen var att efter den 4 år långa utbildningen börja jobba i Dubai där flygtekniker enligt rykten var eftertraktade. Under studietiden ändrades dock planerna. De är bägge mycket intresserade av träning och tillbringade mycket av sin lediga tid på gymmet för att lyfta vikter. Ett annat stort intresse de haft sedan barnsben är företagandet och bägge har släktingar som driver eget företag, något som inspirerat till egna målsättningar att någon gång driva ett bolag.

– ”Vi bollade idéer oss emellan och tog hjälp av andra för att komma på vilket sorts bolag vi skulle starta tillsammans”, berättar Mårten. ”Vi gjorde en enkel marknadsanalys och även om vi inte var speciellt duktiga då, så var det enkelt att förstå att kosttillskottsbranschen växte så det knakade. Då var det klart, vi startade Proteinbolaget.se.”

Bolaget startade i en studentlägenhet

Vid starten 2012 drevs företaget i Mårtens studentlägenhet på 24 kvadratmeter och personalen utgjordes av honom och Adam. Efter avslutad utbildning flyttade de hem till Karlskoga igen och drev verksamheten från Adams föräldrars hus nere i källaren. Ungefär ett halvår senare flyttade Proteinbolaget till sin första fysiska butik där de också hade lagret för e-handeln.

Kraftig tillväxt och större lokaler

– ”Vi har hela tiden haft en kraftig tillväxt på mellan 60 – 100 procent vilket har gjort att vi flyttat väldigt ofta och snabbt. Redan 6 månader efter vi öppnat butiken renoverade vi upp en butik med lager på sammanlagt 200 kvadratmeter mitt i centrala Karlskoga och flyttade dit. Det var också då vi anställde vår första lagerarbetare.”

När de sommaren 2015 hade växt ur även de lokalerna var det åter dags för flytt och de valde då även att separera den fysiska handeln från e-handeln. Proteinbolaget flyttade till lokalerna där de finns än idag och lät bygga upp helt nya kontor och personalutrymmen- Ett lager på 1000 kvadratmeter rustades upp till toppskick och man anställde en butikschef och ytterligare en lagerarbetare.

GAAM Nutrition är proteinbolagets eget märke

Bolaget har sedan dess bara fortsatt växa och spräckt milstolpen 10 miljoner i omsättning. De har även anställt mer personal till kontoret för kundtjänst samt nu inför 2017 en tillsatt lagerchef. Den fysiska butiken har slopats och alla resurser läggs nu på e-handeln.

 

 

Eget varumärke med kosttillskott av hög kvalitet

Mårten och Adam försöker båda att träna igenom kroppen varje vecka, men att utveckla ett framgångsrikt bolag kräver mycket tid och energi.

– ”Tyvärr har träningen blivit lidande av företagandet och det intresset vi har av att bygga bolag.”

De använder sig själva av kosttillskott och Mårten berättar att han främst kör basprodukter som han vet fungerar, framför allt från det egna märket GAAM Nutrition.

– ”100% Whey Premium är ett proteinpulver jag tar direkt efter träning för att få ut maximal återhämtning och muskeluppbyggnad. Under passet brukar jag sippa på en god BCAA från GAAM Nutrition Candy Series BCAA, som ger mina muskler byggstenar under hela träningspasset. För allmänt välmående tar jag varje morgon en multivitamintablett och Omega-3.”

De försöker ligga i framkant med det allra mesta, så även med produktutvecklingen kring det egna varumärket GAAM Nutrition. Produkterna tillverkas i Sverige av svenska råvaror och ska hålla högsta möjliga kvalitet.

Vi har hela tiden försökt hitta saker som gör oss unika

– ” GAAM Nutrition kommer vi att satsa väldigt mycket på där vi under de kommande åren kommer att se många nya produkter som tillsammans ska skapa en komplett product line. Vi har hela tiden försökt hitta saker som gör oss unika och är till exempel störst på godissmaker på aminosyror och BCAA i Sverige idag.”

Proteinbolaget kommer även att expandera sortimentet av andra varumärken för att kunna förse kunderna med allt inom träning och hälsa.

Planerar stor expansion närmaste åren

I konkurrens med stora leverantörer som Gymgrossisten och MM Sports har Mårten och Adam hela tiden försökt se fördelarna med sitt läge.

– ”Eftersom vi är ett mindre bolag än de stora drakarna så är vi istället väldigt flexibla och snabba beslutsfattare. Vi har hela tiden försökt vara så smidiga som möjligt och inte varit rädda för att ändra på oss. Att kunna ge en mer personlig service är en annan fördel med att vara en mindre aktör.”

Att ha en effektiv kundtjänst med snabba svarstider och bra tillgänglighet är ett viktigt fokusområde. Här har Proteinbolaget legat före sina konkurrenter med bland annat funktionalitet på webbplatsen, i branschen var de till exempel först med en chattfunktion på sin webb.

Proteinbolaget har gått från 0 kr i omsättning och ett studiebidrag på 1050kr till en omsättning på 12 miljoner på endast 4 år. Idag jar de 5 heltidsanställda och under 2017 planeras anställning av 2 personer till på heltid och några på deltid. Nyligen gick e-Business Partner in som investerare och tillsammans har de gjort en femårsplan som innebär en väldigt snabb expansion.

Tidigare investeringar i unga tillväxtbolag har gått fantastiskt bra och en av personerna bakom, Patrik Rees, har bland annat varit med om att grunda Bygghemma. Förutom kapital bidrar e-Business Partner med sin erfarenhet och kommer med hjälp av sitt mentorskap hjälpa Proteinbolaget att växa.

– ”År 2021 är vi en bra bit över 100 miljoner i omsättning enligt vår femårsplan”, avslutar Mårten.

Proteinbolagets webbplats

 

Vill du också synas och öka försäljningen i digitala kanaler?

 

LÄS DÅ MER HÄR!


10 januari 2017





Relaterade Inlägg