Kontakta mig
SEO Design utförde nulägesanalys för Team Sportia

Nulägesanalys hjälper Team Sportia att sökmotoroptimera webbplatsen

17 februari 2016 |


Team Sportia är en av Sveriges ledande sportbutikskedjor och på marknadsavdelningen är aktiviteten hög, då man jobbar med allt ifrån utbildningar av butikspersonal till digitala kampanjer. När Robin Westberg började som onlineansvarig för cirka två år sedan konstaterade han att webbplatsen behövde prioriteras i fråga om sökmotoranpassning.
– ”Vi hade jobbat för lite med SEO och behövde göra något åt det”, berättar Robin. ”Vi behövde gå igenom sajten för att kunna börja rensa bort de viktigaste felen. Dock har vi själva inte teknisk kapacitet att analysera vilka åtgärder som krävs,”

Utgångsläge och prioriteringslista för SEO

Robin kom i kontakt med SEO DESIGN som utförde en nulägesanalys. Nulägesanalysen går grundligt igenom webbplatsen och fastställer var kunden befinner sig idag samt vilka hinder som finns för att uppnå en lyckad marknadsföring online.
SEO DESIGN presenterade sedan en rapport på vilka åtgärder som behövde utföras. På listan fanns punkter som hur man kan optimera olika landningssidor, samt hur man kan justera innehåll och metadata på sidan som till exempel metadescriptions.
– ”Eftersom vi har begränsat med tid har vi även fått en lista från SEO DESIGN med de åtgärder som är mest prioriterade, så nu betar vi av allt i rätt ordning.”

Konkret rapport gör det enkelt för Team Sportia

Robin berättar att Team Sportia inte tagit hjälp av någon SEO-byrå tidigare men kan tänka sig att ta in mer hjälp om de ser att det krävs. Tills vidare har de dock fått ett underlag och inblick i hur de kan förbättra och optimera sin webbplats.
– ”Mitt intryck av SEO DESIGN är att de är väldigt enkla att ha att göra med”, berättar Robin. ”Vi fick dessutom ett väldigt konkret underlag. Inga långa flummiga rapporter, utan det var enkelt och tydligt att förstå och följa. Så vi är väldigt nöjda!”

Mer om kunden

Team Sportia har ett hundratal butiker över hela landet. Butikskedjan har fördubblat omsättningen sedan starten 1989 och omsätter idag ca 2 miljarder.
Team Sportias profil är att vara är hela Sveriges sportkedja och här vill man inspirera människor till träning och ett aktivt liv. Varje butik samarbetar även med lokala idrottsföreningar och klubbar.

 

Besök Team Sportia


17 februari 2016





Relaterade Inlägg