Kontakta mig
Marknadsföring och SEO för kundresan

Marknadsföring för köpresan – hur mäter du varje fas?

10 april 2018 |


Marknadsföringstunnel, köptratt, kundresa eller köpprocess – det finns olika sätt att beskriva resan från att söka information till att bli kund. Vad vill kunden respektive du som leverantör uppnå under resan och hur vet du att du lyckats?

Det finns olika uttryck men även olika modeller för att strukturera upp kundresan. Vi känner ju till AIDAS (Attention-Interest-Desire-Action-Satisfaction), inte helt olik ramverket See-Think-Do-Care som Googles Digital Marketing evangelist Avinach Kashiuk skapat. Det senare fokuserar dock ännu mer på kundens perspektiv.

 

See Think Do Care

 

Från Google kommer även begreppet Micro moments, som fokuserar på de olika ögonblick under köpresan när användaren tar upp sin mobil och utför en interaktion.

När vi på SEO DESIGN jobbar med sökordsanalys och SEO använder vi framför allt segmenten See, Think och Do. Nedan tänkte jag utgå ifrån vad den potentiella kunden vill i varje fas, vad du vill uppnå samt exempel på vilka KPI:er du mäter på i varje fas.

Din potentiella kund i See-fasen:

Här söker användaren information om något, undersöker ett ämne och vill ofta ha svar på frågor. Några exempel på dessa situationer i praktiken:

  • Peter har stopp i avloppet och vill veta hur han kan åtgärda det
  • Lisa jobbar på ett företag som vill börja skicka nyhetsbrev, hon behöver ta reda på hur man lyckas och hur man mäter resultat
  • Björn har börjat tappa mycket hår och vill ta reda på orsaker och vad han kan göra åt det

Så vet du att du når ut i See-fasen:

Här vill du väcka medvetenhet om behov och om ditt varumärke. KPI:er att mäta på:

  • Räckvidd
  • Nya besökare på webbplatsen på sidor med innehåll som svarar på frågor eller behandlar ämnen kring ditt erbjudande
  • Ökat antal sökningar på ditt varumärke

Din potentiella kund i Think-fasen:

Användaren har börjat fördjupa sig mer i ämnet, söka lösningar och blivit medveten om sitt behov.

  • Peter läser råd om hur man löser stopp i avloppet samt överväger att ta hjälp av rörmokare
  • Lisa läser olika artiklar om best practices för nyhetsbrev samt undersöker vilka verktyg som finns
  • Björn har börjat undersöka vilka behandlingar mot håravfall som kan vara intressanta

Så vet du att du når ut i Think-fasen:

Du vill vara top of mind när målgruppen överväger lösningar på sitt behov. KPI:er att mäta på:

  • Återkommande besökare på webbplatsen
  • Fler sidor per besök, med fokus på era produkter och lösningar
  • Mikrokonverteringar som prenumerationer på nyhetsbrev, nedladdning av dokument exempelvis

Din potentiella kund i Do-fasen:

Användaren har nu en tydlig intention att köpa och överväger vilken leverantör som är bäst.

  • Peter kollar upp lokala VVS-företag och priser samt tillgänglighet
  • Lisa undersöker här priser samt vilka hon ska boka demo med
  • Björn jämför priser och läser recensioner för behandlingar

Så vet du att du når ut i Do-fasen:

Här är det slutliga målet med din webbplats, med varierande typ av konverteringar beroende på din verksamhet. KPI:er att mäta på:

  • Återkommande besökare som läst referenser
  • Makrokonverteringar som köp, ifyllda formulär för mötesbokning eller offert
  • Intäkter

Varför inte bara fokusera på Do-fasen då, om det är där man tjänar pengar?

Därför att vi vet att målgrupper både inom B2C och B2B numera gör omfattande research långt innan de är redo att köpa. Det är helt avgörande att nå ut i See-fasen om du vill ha konverteringar i Do-fasen.

Vill du också ha hjälp att utvecklas online?

Vad skriver just dina målgrupper i sökfältet under varje fas?

Fyll i din e-post så kontaktar vi dig!


10 april 2018