Kontakta mig
Köpresan del 1 Digitala kanaler

Köpresan del 1: Digitala kanaler fram till köp online

10 maj 2017 |


Det pratas mycket om att skapa och rikta sitt innehåll med hänsyn till var kunden är i köpresan. Men hur ska man veta var potentiella kunder är och hur man använder olika digitala kanaler under de olika faserna?

Att jobba datadrivet innebär ju så klart att löpande ta fram rapporter om hur era egna kunder beter sig online. Men det är även skönt att få övergripande insikt om hur branschen fungerar.

Vi använder oss av ramverket See-Think-Do-Care för att beskriva köpresans faser. Här koncentrerar vi oss dock på faserna fram till köp och lägger Care åt sidan så länge. Vi startar med att titta på vilka digital kanaler som påverkar mest i början, mitten och slutet av köpresan för några utvalda branscher. Detta ger en vägledning i vilken kundfas du kan fokusera lite extra på i vardera kanal.

Konsumentdata från Google Analytics

Google har analyserat miljontals konsumenter utifrån data i Google Analytics och hur de interagerar med olika marknadsföringskanaler under faserna fram till köp online.

Vill du ha vår guide Köpresan del 1? Vi skickar dig den kostnadsfritt:


10 maj 2017