Hur Mobile First Index kommer påverka dig under 2019

2 april, 2019 Mobile first

Varje sekund görs mer än 70 000 googlesökningar världen över. Den betalda annonseringen hos sökmotorer som Google får endast ca 6% av alla klick och istället får de som är högst upp i organiskt resultat (alltså första resultatet hos Google) strax över 44% av alla klick.

Med den inledningen kan vi snabbt avfärda alla de som påstår att SEO håller på att dö ut. För hur hamnar man högst upp i Googles sökresultat? Jo, genom SEO. SEO går ju som bekant att bryta ner till X antal partiklar och i dag har vi valt att fokusera på mobilanpassningen. Den mobila trafiken fortsätter att växa och vi kan genom en snabb titt i samtliga Google Analytics konton hos både oss och våra kunder lätt se att den mobila trafiken tar allt mer mark av desktop-trafiken. I dagsläget går faktiskt 60% av all trafik genom en mobiltelefon. Med detta sagt förstår ni säkert vikten av att ha en hemsida som är användarvänlig även för alla som surfar från en mobiltelefon.

Mobilversionen är den primära versionen

Uppdateringen hos Google benämns följande: Mobile First Index och har gjort algoritmen än mer kräsen. Eftersom ca 60% av all trafik sker genom mobila enheter anser Google att den mobila versionen av hemsidan är den primära versionen. Detta betyder alltså att mobil-versionen av din hemsida, är en viktig aspekt som väger tungt vid ranking. Detta innebär att man bör lägga mer krut på den mobila versionen av hemsidan. Uppdateringen är inte live för samtliga användare ännu men tids nog under 2019 kommer alla ”drabbas”.

Mobil-version, bara det uttrycket får många att tänka mobil – alltså en miniatyr utav den befintliga desktopsidan. Här måste vi istället säkerställa att bilder, text och allt annat innehåll anpassar sig efter vart ifrån trafiken kommer. Den mobila versionen är ju trots allt den som sökmotorerna primärt tittar på så all information måste finnas med även här, men oftast i ett annat format

Jag passade på att fråga proffsen Per (webbutvecklare och SEO – konsult) och Peter på kontoret, vad de tycker är viktigast när det kommer till Mobile First Index?

 

”Vi skulle hellre kalla det skärmanpassning än mobilanpassning! Nöj dig inte med att mobilanpassa din hemsida. Dagens besökare surfar både från desktop, tablet, mobil tillsammans med många andra webbläsare. Var därför noga med att analysera vad dina användare är ute efter beroende på vilken enhet de surfar ifrån. Utgå från vad kunden är ute efter när dem surfar in på din sida – i vårt fall kan det exempelvis röra sig om kontaktuppgifter eller vägbeskrivning. Inte jättemånga besökare vill läsa milslånga case-beskrivningar genom mobilen”– Per & Peter

 

Hoppas du har fått lite mer kunskap gällande Mobile First Index och nu förstår vikten av att ha en otroligt bra mobilversion på din hemsida. Om inte, tveka inte att höra av dig om du vill ha hjälp med detta!

/ SEO DESIGN-teamet

Kontakta oss så hjälper vi dig med skärmanpassning!