Kontakta mig
Analysera kundens köpresa

Din kunds köpresa – från analys till framgång i 5 steg

29 april 2016 |


För att få ut maximalt av dina digitala kampanjer behöver du kunskap om vad som händer under dina kunders och potentiella kunders köpresa. Med rätt analys och målspårning får du den information som behövs för att skräddarsy er marknadsföring.

Hur era kunders köpresa ser ut är förstås beroende på vilken bransch ditt företag jobbar i, samt hur ni säljer era produkter eller tjänster. För att skräddarsy er marknadsföring och få ut bästa möjliga resultat behöver ni sätta upp en bra grund för att analysera rätt saker..

1. Utnyttja Google Analytics maximalt

Google Analytics är ett enkelt verktyg att installera och dessutom kostnadsfritt, om du inte kör 360 Suite (före detta Premium), men för de flesta räcker gratisversionen långt. Har du inte installerat det ännu så rekommenderar vi att installera det så tidigt som möjligt, även om ni just nu inte har tid att fördjupa er i mätande. Varför? Verktyget kan inte återskapa data om vad som hänt innan installationen, utan börjar samla data så snart det är installerat.
Vår erfarenhet är att de flesta har installerat Google Analytics idag, men många får inte alls ut den information de behöver och fattar därmed beslut på fel grunder. Vill du få koll på dina kunders köpresa behöver du kunna spåra olika typer av konverteringar över flera enheter under köpprocessen. För att kunna göra detta sätter du upp mål och målspårning.

2. Börja spåra köp och andra viktiga handlingar online

Börja med att sätta upp spårning av e-handelstransaktioner och/eller andra typer av primära mål för er webbplats. Primära mål är handlingar ni vill att besökaren ska utföra och exempel på dessa kan vara att besökare genomför ett köp, bokar möte eller begär offert.
Nu har du tillgång till standardrapporterna under ”Konverteringar” > ”E-handel” eller ”Mål”. Här kan du framför allt se direkta konverteringar, vilket är när besökaren uppfyller de primära mål som finns på webbplatsen. Härifrån kan du nu även börja utforska vad som ledde dit.

3. Spåra alla handlingar på vägen mot affär

Det är inte bara köp som är viktiga mål och alla säljer inte heller direkt via webben. Ni bestämmer själva vilka handlingar som ni tycker är viktiga mål på vägen. Här är de andra typer av mål ni bör sätta upp spårning för:
• Sekundära mål – att jämställa med leads, det vill säga handlingar som kan leda till försäljning och kan vara att besökaren skapar ett konto eller prenumeration på nyhetsbrev
• Micromål – ett tidigt skede i köpprocessen som kan vara besök på specifika sidor, nedladdning av produktblad eller nya följare på sociala medier
Nu kan du även spåra de handlingar som leder fram till sista klick, eller den slutliga konverteringen, dessa olika kontaktpunkter kallas indirekta konverteringar. I Google Analytics kan du i funktionen ”Flerkanalstrattar” se rapporter om olika typer av konverteringar och vilka kanaler som varit med och bidragit till den slutliga konverteringen. Har ni lagt in sekundära mål och micromål som konverteringar, så kommer ni här att få väldigt bra information om hur kundresan ser ut, till skillnad från om ni inte hade gjort detta förarbete.
Ladda ned vårt whitepaper om webbanalys här

4. Köpresans längd och olika moment

När du satt upp målspårning för olika typer av mål under köpprocessen, får du även en bra bild av hur lång tid dina kunder tar på sig att fatta ett beslut. Detta hittar du under ”Konverteringar och ”E-handel”, ”Tid till köp” alternativt ”Flerkanalstrattar” och ”Fördröjning”.
Du vill självklart vara med från början när kunden börjar leta efter information om en lösning på sitt behov. Som vi tidigare nämnde ser detta olika ut från bransch till bransch och exempelvis ett bilköp kan kräva många sökningar, jämförelser och mer tid än andra konsumentköp. Jobbar ni B2B kan det ta mycket längre tid till affär.

När du börjar få en bild av era kunders process kan ni vässa er marknadsföring efter kundens olika moment. Du som säljer B2C har säkert hört om ”micro-moments”, 4 moment i en konsuments köpresa på mobilen:

  • I want to know – kunden börjar söka information
  • I want to go – här gäller det att låta köparen veta var i närheten produkten finns. Optimera för lokala sökningar.
  • I want to do – kan inträffa både före och efter köpet. Personen vill testa eller lära sig hur något fungerar, exempelvis söker tutorials på Youtube
  • I want to buy – var där och gör det enkelt att köpa

5. Optimera för närvaro lokalt och i flera kanaler

För att ”finnas där” vid kundens olika ögonblick under köpresan, lite varierande beroende på ni säljer B2C eller B2B, har ni givetvis följande på plats:

  • Allt ni gör är optimerat för mobil
  • Se till att ni kommer med i lokala sökningar och bland annat har ett uppdaterat Google My Business-konto
  • Du jobbar med flera olika kanaler, annonstyper och nätverk under köpresan
  • Glöm inte heller att skilja på de olika kampanjtyperna, som AdWords Sök och Display, även i Analytics för att få bättre kontroll och bli ännu bättre på analys och optimering av era kampanjer.
  • Remarketing kommer vara ett mycket effektivt verktyg här!

 

Ju bättre ni jobbar med analys från grunden, desto mer kommer ni att få tillbaka.

Ladda ner vårt whitepaper om webbanalys!

3 steg till webbanalys på riktigt i Google Analytics


29 april 2016





Relaterade Inlägg