Kontakta mig
Karin på SEO DESIGN brinner för onlinemarknadsföring

Brinner för onlinemarknadsföring och mätbara resultat!

08 mars 2017 |


Karin Bergstrand har jobbat inom digital marknadsföring sedan 1998 och har alltid haft ett intresse för teknik. Som barn hade hon två drömyrken – att driva eget bageri och att bli ubåtskapten. Ett av dem förverkligade hon. Läs mer om vår kollega och Account Manager!

Karin började jobba hos SEO DESIGN i april förra året. Som en av våra Account Managers tar hon ansvar för hela flödet från bokning av möten till att skapa och förvalta affärer och kunder. Ett förstamöte innebär att komma ut och presentera SEO DESIGN samt hur vi kan vara till hjälp med att höja lönsamheten och konverteringarna för kunden online.

Allt vi gör skall leda till ett gott resultat och samarbete.

– ”Löpande hjälper jag de bolag som givit mig och SEO DESIGN förtroendet till samarbete att hitta nya lönsamma vägar för att utveckla sin närvaro online”, säger Karin. ”Allt vi gör skall leda till ett gott resultat och samarbete.”

Byggde sin första styrdator 1988

Karin har själv ett stort intresse för webb och teknik:

– ”Mitt teknikintresse har alltid funnits, att klura ut hur saker fungerar och varför. Resultatet blev att jag valde att läsa el-tele med digitalteknik som inriktning. Min första styrdator byggde jag 1988 och efter det så har det tillverkats en uppsjö bra lösningar för att underlätta i vardagen, vissa mer eller mindre under radarn (är preskriberat i dag).”

Efter gymnasiet arbetade Karin under ett par år med butiksdatasystem i form av självscannings produkter. När hon kände behov av att träffa människor och inte bara sitta med teknik, så sade hon upp och började jobba med Dahls Bageri där hon drev sitt eget konditori. Vilket för övrigt var en barndomsdröm som hon därmed uppfyllde.

– ”Jag hade två uttalade yrken som jag ville jobba med av olika anledningar: Att äga ett bageri, för att kunna äta så många bullar och kakor jag ville och så ubåtskapten så att jag kunde köra runt lite som jag ville utan att ta hänsyn till regler eller för den del gränser.”

Segling och andra utomhusaktiviteter på fritiden

Andra arbeten Karin haft är i en butik som hette Broddmans under gymnasietiden, där hon hade skivavdelning och kassa som ansvarsområden. Hon har även sommarjobbat som seglarinstruktör samt i en handelsträdgård, Utomhusaktiviteter som exempelvis segling är något hon har med sig sedan barnsben.

– ”Jag startade mina första 8 år i Skåne. Efter det flyttade familjen hem vilket är 2 mil söder om Göteborg, där mina dagar har fyllts av utomhusaktiviteter, mer än gärna ute på havet när väder och vind tillåtit.”

Fortfarande tycker hon om olika aktiviteter på fritiden och helst i kombination med att tillbringa så mycket tid som möjligt med nära och kära. På helgerna blir det en hel del tid med båten Tindra IF (IF står för Internationell Folkbåt) både innan sjösättning och under gynnsamma sommardagar på böljan.

19 år inom marknadsföring och annonsering på nätet

1998 började Karin arbeta på Eniro, dåvarande Telia Infomedia.

– ”Det var ett affärsområde där vi jobbade med webben och annonsering i de former som nu 19 år senare fortfarande är aktuella”, berättar Karin. ”På den tiden ägde Eniro söktjänsten Evreka och annonsnätverket Scandinavia Online samt hade samarbete med volymstarka sajter där företag kunde ha värde av att exponeras.”

På den banan har hon fortsatt och 2016 började hon alltså arbeta på SEO DESIGN.

– ”Jag har känt till SEO DESIGN i många år då branschen är ganska liten. Efter ett möte med en kollega och vän ifrån Eniro-tiden som idag också arbetar på SEO DESIGN, valde jag att skicka in mitt CV.”

Karin har jobbat med digital marknadsföring i 19 år

 

Vilka är de vanligaste frågorna du får från kunder?

– ”Vad exakt är det ni gör för att få hemsidan på toppositioner? Och: Vad kostar ett klick på Google AdWords eller hur många klick får jag för 5000kr?”, säger Karin. ”Mitt svar på det är alltid samma: Ingen kan lova toppositioner, antingen är de som påstår det dåligt pålästa om hur ett SEO-arbete fungerar eller så ljuger de.”

Vi hjälper företag att få tillväxt av lönsam trafik.

När det gäller exakt vad en SEO-byrå gör, så beror det på kundens utgångsläge, bransch och försäljningsprocess men vår affärsidé är att hjälpa företag med att få tillväxt av framför allt lönsam trafik.

Marknadsföring som är mätbart och grund för bra beslut

Det som kommer att bli mer och mer efterfrågat inom digital marknadsföring tror hon är automatisering.

– ”Med anledning av att vi alla jagar tid i dag så är jag helt övertygad om att det kommer att komma annonslösningar med funktioner som är automatiserade eller på något sätt har en digital intelligens. Det finns förvisso redan men utvecklingen kommer att förfinas med flera dimensioner.”

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– ”Jag brinner för onlinemarknadsföring i alla former då det är teknik som styr och ger mätbara resultat. Företag har möjligheter att utvärdera datan som samlats in och som i sin tur ligger till grund att ta rätt affärsmässiga beslut kring sina onlineinvesteringar.”

Karin tycker även mycket om mötet med människor:

– ”Mötet med människor som handlar om ömsesidig tillit där vi tillsammans kan hitta lösningar som driver konverteringar och når bolagens satta mål.”

Nyfiken på hur onlinemarknadsföring kan hjälpa er nå era mål?

LÄS MER HÄR!


08 mars 2017