Kontakta mig
SEO-tips för att inte konkurrenten ska sno kunder

4 missar i din digitala strategi som gör att du förlorar affärer

15 november 2017 |


Det finns två saker som alltid kommer att vara avgörande för att lyckas med digital marknadsföring: Att din tänkta målgrupp faktiskt hittar ditt företag samt användarupplevelsen när de väl kommer till din webbplats.

Vi guidar dig igenom kundens olika steg under köpresan för att visa vad som fungerar och inte fungerar.

För att ha ett konkret exempel kan vi utgå ifrån att vi är ett VVS-företag och har en potentiell kund som heter Lena.
Vi tar nu och sätter oss in i Lenas situation.

1. Att inte undersöka vilka sökord kunden faktiskt skriver i sökfältet

Lena har stopp i avloppet från sitt badkar och har provat olika sätt att rensa det utan framgång. Hon sätter sig vid datorn och skriver in en fras i Googles sökfält. Vad skriver hon och vad blir resultatet?
Funkar dåligt:
Vi har optimerat innehållet och annonser för det språk vi själva använder inom branschen. Till exempel skriver vi ”VVS-montör” överallt och använder inte ordet ”rörmokare” alls, trots att det senare fortfarande är mer vanligt att använda hos gemene man. Rubriken som ska sammanfatta det vi gör heter endast ”Tjänster” vilket inte säger varken sökmotorer eller användare något. Vår sajt kommer INTE att dyka upp när Lena söker.

Funkar bättre:
Vår konkurrent har fattat det här med SEO, eller anlitat en bra byrå. Här har man gjort en analys och satt sig in i vad Lena faktiskt skriver i sökfältet. För att synas under alla faser i köpresan använder man innehåll som både ger råd om vad man gör åt stopp i avloppet till svar på när man faktiskt söker en rörmokare som kan komma.

2. Långsam webbplats – potentiella kunder har inte tid!

Hur länge orkar du själv vänta? Vår tänkta kund Lena klickar nu på länk i sökresultatet:

Funkar dåligt:
Vi har inte direkt prioriterat det där med webbprestanda och även om den går lite segt så har vi inte haft tid att kolla upp varför. Lena har nu alltså mot förmodan hittat oss i sökresultatet och klickat på länken men det tar sin tid att ladda sidan. Lena tröttnar och går vidare till nästa länk i sökresultatet.

Funkar bättre:
Vår konkurrent har testat prestandan på sin webbplats i olika enheter och sedan sett till att åtgärda det som gör att sidorna laddat långsamt. Snabbt kommer Lena in på sajten och kan få tag på den information hon söker.

3. En webbplats som fungerar dåligt i mobil

Mer än hälften söker från mobilen idag så gissa hur många potentiella kunder man förlorar när de inte kan använda webbplatsen i sin mobil? Mobilanpassning är idag närapå en hygienfaktor i din digitala strategi.

Lena sitter nu med sin mobiltelefon och försöker hitta rätt information:

Funkar dåligt:
Vårt företag gillar när det händer massa grejer på vår webb, så det första som händer, om Lena mot förmodan orkat besöka den, är att hon får upp en stor popup som frågar om hon vill prenumerera på nyhetsbrev. Eftersom hon ännu inte hunnit läsa något så är det ju svårt att bedöma den saken, dessutom är det inte relevant just nu. Hon klickar bort rutan och jagar vidare efter rätt information. Eftersom vi inte heller brytt oss om att mobilanpassa sajten, behöver hon zooma rejält. Vi har ju inte heller använt rätt termer i rubriker och menyer (enligt steg 1) så hon får klicka runt lite för att hitta det hon letar efter och zooma för varje ny sida. Dessutom är knappar och länkar så små att hon klickar fel flera gånger. Det dyker upp en ny popup som vill att hon följer oss på Facebook. Lena orkar inte mer utan lämnar sajten.

Funkar bättre:
Vår konkurrent har för längesedan fattat att man får vara restriktiv med popups eller skippa dem helt. Framför allt ska de inte täcka det mesta av mobilskärmen. Webbplatsen är responsiv och anpassar sig till alla typer av enheter. Den mobilanpassade menyn är lätt att hitta rätt i och samtliga knappar har bra storlek, är lätthanterliga på mobil och har förstås tydliga CTA:s.

4 Att inte utnyttja potentialen i lokala sökningar

Nu är det vatten över hela golvet och ingen idé att försöka lösa det själv. Lena behöver få hem en rörmokare akut – dags att hitta ett proffs i närheten som kan komma så fort som möjligt.

Funkar dåligt:
Eftersom Lena bor i Göteborg, söker hon ”rörmokare göteborg” samt ”rörmokare göteborg jour”. Om vårt företag överhuvudtaget kommer upp i sökresultatet så syns det ingen information om var vi finns, för vi har varken optimerat vår sajt för lokala sökningar eller utnyttjat Google My Business och Google Maps till att visa var vi finns. Förresten har vi dessutom inte heller gjort det synligt att vi har jour.

Funkar bättre:
Vår konkurrent har hängt med i att lokala sökningar ökar, särskilt från mobiler, samt alla möjligheter att utnyttja det. Webbplatsen är optimerad för lokalt sök i organiska sökresultat samt i annonsering. Dessutom får Lena direkt upp information med karta, recensioner och möjlighet att ringa direkt i sökresultatet så hon kontaktar vår konkurrent som gjort det enkelt för henne.

 

Vilket av dessa företag vill man vara? Gör inte onödiga missar så som vårt hypotetiska VVS-företag här och tappa en massa kunder till den mer strategiska konkurrenten. Anpassa din digitala marknadsföring till nya kundbeteenden och vad kunden letar efter i olika skeden!

Vad skriver DINA kunder i sökfältet när de behöver hjälp med något du kan erbjuda? Träffa oss och få en kostnadsfri analys – anmäl dig senast 15 december!

MER OM ERBJUDANDET HÄR!


15 november 2017