Kontakta mig
Fyra viktiga punkter för trafik och konvertering

4 hinder att åtgärda idag för mer trafik och konverteringar

31 augusti 2017 |


Vad ska du fokusera på i höst för att lyckas ännu bättre med digital marknadsföring? Vi frågade våra experter och här kommer några avgörande faktorer som kan hindra trafik och konverteringar och som bör prioriteras:

1. Länkar som inte fungerar och inaktuella sidor

Se över navigeringen på din webbplats och rensa ut! En användarvänlig webbplats har inga döda sidor, brutna länkar eller inaktuella sidor och nyheter. Med detta menas till exempel att en sida bytt adress eller att man länkar till en sida som inte finns kvar. Förutom en dålig användarupplevelse skickar det även dåliga rankingsignaler. En sökmotor kan uppfatta sajten som att den inte underhålls som den ska. Ett gratis och bra verktyg för att kolla detta är Google Search Console där du kan få en lista på genomsökningsfel för att sedan kunna åtgärda dessa.

2. Sidorna laddar för långsamt

Idag har vi inte tålamod att vänta på en webbsida som tar ett par sekunder extra att ladda. Vi förväntar oss dessutom att det ska gå lika snabbt vilken enhet vi än använder. I annat fall tröttnar vi och går vidare till en annan sajt. Detta vill du inte ska hända med dina potentiella kunder och besökare. Testa prestandan på olika enheter och se över vilka tekniska hinder som finns och hur ni kan optimera er webbprestanda.

3. Besökare kommer inte vidare på sajten

Se över konverteringspunkter – se till att det inte finns återvändsgränder där besökaren inte kommer vidare. Vill du behålla potentiella kunder på sajten så länge som möjligt och öka konverteringsgraden så se till att de alltid kan gå vidare och ta nästa steg.

4. Ni vet inte hur besökare beter sig på er sajt eller vilka kampanjer som leder dem dit

Spåra besökare – vi kan inte nog understryka detta. Det är online du verkligen kan få ut data om potentiella kunder och det räcker inte att bara installera analysverktyg och kolla trafiken lite sporadiskt. För att hela tiden bli bättre och få ut maximalt av era satsningar är det viktigt att veta vad som fungerar och inte. UTM-tagga alla länkar du lägger ut. Sätt upp målvärden och målspårning. Mät, analysera trafiken och förstå besökarnas beteende. Jobba vidare utifrån rapporterna och bli grym på marknadsföring online du också!

Vill du ta en närmare titt på hur just er webbplats kan ge mer trafik och konverteringar?

LÄS MER HÄR!


31 augusti 2017